Jaarverslag

BEWEGEND LEREN – IN GESPREK MET JUF CORINE:

Lang stilzitten is lastig voor leerlingen uit groep 3. Daarom laat juf Corine de kinderen lopen, overgooien met een bal en traplopen. Gewoon tijdens de lessen taal, lezen en rekenen!
“Een aantal jaren geleden kreeg ik voor het eerst groep 3. Die kinderen zijn nog maar net kleuter-af. Ik zag ze wiebelen op hun stoelen en dacht: ‘Dit moet je toch niet willen? Wat doe ik ze aan?’ Kinderen hebben beweging nodig en plezier in wat ze doen!”
Corine ging experimenteren met bewegend leren: wandelend een dictee maken, een rekenspeurtocht of overgooien met een bal, terwijl de vanger een vraag beantwoordt. De kinderen werken vaak in tweetallen en steeds met een ander maatje.
Corine: “Het zet mijn eigen creativiteit aan, dat vind ik leuk. Ik heb bijvoorbeeld een werkvorm bedacht bij het spel Twister. En laatst heb ik de ballenbak ingezet voor een rekenspel.”

“Leren doe je met je hele lijf, niet alleen met je hoofd”, vertelt Corine.

Ze merkt dat de kinderen genieten van het spelenderwijs leren en steeds beter samenwerken. Ook zijn ze enthousiast en betrokken. Na het bewegen gaan ze zelfstandig aan de slag in hun werkboek en kunnen ze zich goed focussen. Corine: “Bewegend leren vraagt wat meer voorbereidingstijd, maar je krijgt er stralende gezichten voor terug. Daar doe je het toch voor?”